Strony
Powiązane
  • Polski system edukacyjnyPolski system edukacyjny
    Polska szkoła to dość ciekawy system edukacyjny. Warto się więc mu przyjrzeć bliżej, by zrozumieć specyfikę jego działania. Po ostatniej reformie, która miała miejsce w 1999 roku, edukacja ma, można …
  • Historia reformy, reforma historii.Historia reformy, reforma historii.
    Reforma edukacyjna, jaka weszła w życie w ubiegłym roku, w znaczący sposób przeorała system nauczania w naszym kraju, szczególnie zaś, jeśli chodzi o program w liceach ogólnokształcących. Dyskusja i sprzeciw …
  • EksperymentyEksperymenty
    Wielu z nas zapewne w jakimś stopniu zainteresowałoby się eksperymentami. Mogą być one tworzone na różne sposoby. Warto zauważyć, że to dzięki nim możemy dochodzić do pewnych innowacji. Doprowadzać do …

Pretekst do wojny

Pretekstem do wojny z 1812 r. stała się sprawa Indian, wypieranych od dawna ze swych siedzib przez postępujące osadnictwo amerykańskie. W 1811 r. Indianie utworzyli ligę w celu przeciwstawienia się atakom Amerykanów. Wódz Indian, Tecumseh, usiłował połączyć siły wielu plemion indiańskich, w czym Amerykanie dopatrzyli się zagrożenia ich stanu posiadania. W bitwie pod Tippecanoe w listopadzie 1811 r. Indianie zostali przez Amerykanów całkowicie rozbici i upadło marzenie o federacji indiańskiej. W Stanach Zjednoczonych istniało natomiast silne przeświadczenie, że próby zjednoczenia Indian przeciwko USA były inspirowane przez Wielką Brytanię oraz że jedynie podbój Kanady i usunięcie z niej wpływów brytyjskich będą mogły zapewnić spokój i bezpieczeństwo od strony północy. Wśród tego rodzaju nastrojów wypowiedział Kongres amerykański 18 czerwca 1812 r. wojnę i prezydent James Madison kazał rozpocząć atak na Kanadę. Wojna amerykańsko-brytyjska w Ameryce Północnej w 1812 r. była w historii Anglii drobnym tylko epizodem na tle jej zwycięstw i zdobyczy epoki napoleońskiej. W historii Stanów Zjednoczonych nazwano ją „drugą wojną o niepodległość”. W dziejach Kanady była to wojna o ziemię przeciwko amerykańskiej inwazji.

Comments are closed.