Strony
Powiązane
  • Edukacja szkolnaEdukacja szkolna
    Edukacja szkolna jest to rodzaj edukacji, z jakim mamy styczność w szkole. Oczywiście edukacja zaczyna się w bardzo różnych okresach. Wszystko zależy od tego czy decydujemy się na puszczenie dziecka …
  • Audiobooki w szkole – dobrze czy źle?Audiobooki w szkole – dobrze czy źle?
    Korzystanie z coraz nowszych propozycji pomocy naukowych staje się bardzo ciekawym do zaprezentowania zagadnieniem. Uczniowie coraz chętniej korzystają z nowoczesnych form naukowych, często w tym aspekcie posiłkują się audiobookami. Jest …
  • Internetowa nauka angielskiegoInternetowa nauka angielskiego
    Język angielski jest dziś obecnie językiem, którym można porozumieć się w całej unii europejskiej. To sprawia, ze uczymy się go w każdej szkole w sposób obowiązkowy, zaś jego pierwsza edukacja …

Swiatlo a wzrost roslin

Bezpośredni wpływ wywiera światło na wzrost rośliny. Rośliny rosną ku światłu i reagują na nie z taką wrażliwością, że u niektórych gatunków kiełek, trzymany przez jeden dzień w ciemności, reaguje już na błysk światła trwający dwie tysięczne sekundy. Po upływie około 20 minut rozpoczyna się reakcja i mniej więcej po godzinie osiąga swój punkt szczytowy. Wielkość wywołanego w ten sposób wygięcia zależy przy tym bezpośrednio od natężenia światła. Liście w normalnych warunkach zawsze ustawiają się prostopadle do kierunku padania promieni świetlnych (wyjątek stanowią liście roślin tropikalnych, które muszą się chronić przed nadmiernym promieniowaniem). Jeśli jeden liść rzuca cień na drugi, wówczas upośledzony liść obraca się tak, by znów był możliwie jak najintensywniej naświetlony. W ten sposób na drzewie lub krzewie powstaje prawdziwa liściowa mozaika, w której liść stoi przy liściu i każda szpareczka jest dokładnie wykorzystana. Bardzo pięknie to wygląda na powierzchniach porośniętych bluszczem, kiedy to urok liściowej mozaiki potęguje sam kształt liścia. Szczególnie wyrafinowany system sterowania ku światłu charakteryzuje lnicę bluszczykowatą (Linaria cymbalaria). Szypułki kwiatowe tej rośliny reagują w ten sposób, że obracają kwiat ku światłu. Kiedy kwiat przekwitnie i na jego miejscu dojrzewa owoc, szypułki zachowują się wręcz odwrotnie: odwracają owoc od słońca i wyszukują w murze lub skale ciemne szczeliny, do których mogą być wysiane nasiona.

Comments are closed.